Selecteer een pagina

Goede copy kan jouw bedrijf veel opleveren. Het zorgt voor meer bezoekers van je website, meer verkoop en meer omzet. Veel bedrijven hebben dan ook een vaste copywriter in dienst of werken samen met een freelance copywriter. Helaas heeft niet elk bedrijf daar budget voor. Voor deze bedrijven kan het de moeite waard zijn om zelf aan de slag te gaan. Daarom geef ik in deze blog 6 tips zodat jij zelf succesvolle, wervende teksten kan schrijven.

 

Tip 1: Leer je doelgroep kennen

Het schrijven van goede copy begint met het leren kennen van jouw doelgroep. De doelgroep heeft veel invloed op de manier van schrijven. Het is dus de moeite waard om jouw doelgroep zo nauwkeurig mogelijk in kaart te brengen. Stel jezelf vragen zoals: bestaat mijn doelgroep voornamelijk uit mannen of vrouwen? In welke leeftijdsgroep vallen ze en wat zijn hun interesses? Waar wonen ze en wat voor werk doen ze? Hoe meer info jij hebt over jouw doelgroep, hoe gerichter jij kan schrijven. Goede copy zorgt er namelijk voor dat jouw doelgroep zich aangesproken voelt.

 

Een concreet voorbeeld is dat oudere mensen graag aangesproken worden met ‘u’, terwijl een jongere doelgroep de voorkeur geeft aan ‘je’. Ook maken andere woordkeuzes hier veel verschil. Als je deftige en nette taal gebruikt zal dit gewaardeerd worden door een oudere doelgroep, maar een jonge doelgroep leest liever vlottere teksten. Als je weet wat de interesses en hobby’s van de mensen uit jouw doelgroep zijn, kan je daar ook op inspelen.

 

Het kan zijn dat je verschillende doelgroepen hebt, bijvoorbeeld voor verschillende producten. In dat geval kan je de omschrijving per product aanpassen aan jouw doelgroep. Dit lijkt misschien veel werk, maar als het zorgt voor meer verkoop heb je dat snel terug verdiend. Daarnaast raad ik je aan om de rest van de (algemene) webteksten te schrijven voor de grootste doelgroep: de mensen die het vaakst wat kopen.

pie chart doelgroepen

 

Tip 2: Schrijf vanuit het perspectief van de klant

Om de aandacht van je klant te krijgen en vast te houden moet de klant zich herkennen of aangesproken voelen door de tekst. Dit krijg je makkelijker voor elkaar als je schrijft vanuit het perspectief van de klant. Een voorbeeld:

Twee verfwinkels proberen dezelfde pot kozijnverf te verkopen aan een jonge doelgroep.

Verfwinkel A gebruikt deze tekst:

“Onze Verf XYZ geeft een langdurig glanzend resultaat. Gemiddeld gaat de verf 10 jaar lang mee. Dekkend na 2 lagen. Wij zijn ook in te huren voor alle soorten schildersklussen.”

Verfwinkel B gebruikt deze tekst:

“Geen fan van kozijnen verven? Gebruik dan Verf XYZ. Deze glanzende verf dekt al na 2 lagen, lekker snel klaar dus. Voorlopig hoef je het ook niet bij te werken: de verf gaat 10 jaar mee. Heb je echt geen zin? Laat dan een van onze professionele schilders het voor je doen, da’s al helemaal makkelijk.” 

Verfwinkel A vertelt over zijn verf en wat ze voor klussen kunnen doen. Verfwinkel B verplaatst zich in de klant en denkt mee met de klant. Door een herkenbaar scenario te gebruiken en daar slim op in te spelen zal deze tekst meer aanspreken dan die van Verfwinkel A.

Wat ik ook vaak langs zie komen zijn bedrijven die trots vertellen over al hun prestaties (begrijpelijk!). Ze delen graag hoe lang ze al bestaan, hoe veel kennis ze hebben of wat voor prijzen ze hebben gewonnen. Heel leuk, maar de klant zal het weinig interesseren. Wat je hier het beste kan doen is dezelfde boodschap op een andere manier overbrengen zodat de klant er iets aan heeft. Bijvoorbeeld:

 

Bedrijf A:

“Wij hebben al 50 jaar ervaring en hebben een prijs gewonnen voor onze klantenservice!”

 

Bedrijf B:

“Dankzij onze 50 jaar ervaring kunnen wij je snel en efficiënt helpen zonder problemen achteraf. Mocht er toch nog iets zijn, met onze prijs winnende klantenservice helpen we je binnen 12 uur.”

 

Waarschijnlijk spreekt de tweede advertentie je veel meer aan. Dat komt omdat het is geschreven vanuit het perspectief van de klant. Door je te verplaatsen in de klant en te zorgen dat ze zich aangesproken voelen, vergroot je de kans dat jouw tekst aanslaat.

 

Tip 3: Niet verkopen maar problemen oplossen

Deze tip sluit eigenlijk aan op mijn vorige tip. Door je te verplaatsen in de klant ben je al een heel eind, maar het kan nog beter. Het is belangrijk dat je je niet perse richt op het verkopen van je product, maar dat je het probleem van je klant oplost. Hiermee bedoel ik dat je je niet moet richten op de specificaties van je product maar op wat de voordelen voor de klant zijn.

 

Ik leg het weer uit met een voorbeeld:

Stel je voor: je bent op zoek naar een tweedehands auto. Je komt twee advertenties tegen van auto’s waar je interesse in hebt. De ene advertentie ziet er een beetje zo uit:

– Toyota Yaris

– 64kW

– 87 PK

– Bouwjaar 2021

– Gewicht: 1000 kg

– Hatchback

– Transmissie: Automaat

– 60.000 km gelopen

Vervolgens zie je een andere advertentie voor een zelfde type auto:

 

“Ben jij op zoek naar een fijne stadsauto? Misschien is deze Toyota Yaris dan wel iets voor jou! Met zijn kleine formaat past hij in de smalste parkeervakken, nooit meer ver van huis parkeren. Dankzij de achterbank die plat kan, heb je meer dan genoeg opbergruimte. Moet je ver rijden? Met zijn 87 PK en zijn lage gewicht rijd jij zuinig en met lage benzinekosten naar jouw bestemming. En omdat hij uit 2021 komt, heb je de komende 3 jaar ook geen omkijk naar de APK. Dat hoeft namelijk pas weer in 2025. Interesse? Kom dan vrijblijvend een proefrit maken.”

Als je veel van auto’s af weet heb je genoeg aan de eerste advertentie, maar voor de meeste mensen zal de tweede advertentie veel meer aanspreken. Hier sommen ze niet alleen de specificaties op, maar leggen ze juist uit wat de specificaties betekenen voor de klant. Zo ziet de klant sneller welke voordelen de auto heeft en welke problemen opgelost worden. De kans dat de klant de auto van de tweede advertentie koopt is daardoor een stuk groter.

 

Tip 4: Schrijf zoals je praat en doe niet te moeilijk

Dit klinkt misschien een beetje gek, maar veel mensen schrijven anders dan hoe ze praten. Regelmatig gebruiken mensen formele of ingewikkelde woorden bij het schrijven. Ze denken dat het de tekst indrukwekkender, interessanter of beter maakt. Bij het schrijven van zakelijke teksten is dat natuurlijk prima, maar wanneer je een wervende tekst schrijft kan je dat beter niet doen.

 

Woorden als tevens, implementeren, participatie of coherent maken je tekst namelijk saai, afstandelijk en formeel. Juist wanneer je een leuke en motiverende tekst wilt hebben. Ook maken zulke woorden de tekst onnodig ingewikkeld. Een voorbeeld:

 “De gemeente wil de sociale cohesie in de stad optimaliseren en de participatiegraad van de bewoners vergroten.”

Ehm, wat? Na drie keer lezen snap je misschien wat er gezegd wordt. Wat ze beter hadden kunnen schrijven:

“De gemeente wil de sociale verbondenheid in de stad samen met de bewoners verbeteren.”

Zo is in 1 klap duidelijk wat er bedoeld wordt.

Een ander voorbeeld wat ik vaak ben tegengekomen:

“In het door ons opgestelde onderzoeksrapport wat voor u ligt wordt aangetoond dat…”

Kan vervangen worden door:

“Dit onderzoeksrapport toont aan…”

 

Schrijf zinnen dus simpel zonder ingewikkelde of dure woorden. Hierdoor worden ze beter leesbaar. Ook vaktermen en Engelse woorden kan je beter niet gebruiken.

 

Tip 5: Korter is vaak beter

“Schrijven is schrappen”, een van de meest gebruikte motto’s van tekstschrijvers. Dat klinkt een beetje raar, want het is toch de bedoeling om lange teksten te schrijven? Nee dus. Het is de bedoeling om de informatie die je hebt in een zo kort mogelijk tekst neer te zetten. Zo voorkom je een langdradig verhaal met veel onnodige info, woorden en zinnen. Als een tekst te langdradig is zullen mensen sneller afhaken en dat wil je niet. Formuleer alles dus zo kort mogelijk en voorkom dubbele informatie. Let hierbij wel op dat het verhaal nog goed loopt en je alle info in de tekst hebt staan.

Net zo belangrijk is de zinslengte. Heb je wel eens een zin gelezen van 4 regels lang met 20 komma’s erin? Ik helaas ook.

 

Het is voor de leesbaarheid van de tekst belangrijk om korte en middellange zinnen te gebruiken. Lange zinnen kan je vaak in tweeën opsplitsen. Wissel korte en middellange zinnen af voor optimale leesbaarheid.

Een voorbeeld:

Van:

“Wat uw klacht van 5 november over de beschadigde levering zonnepanelen betreft, kunnen wij u meedelen dat wij besloten hebben die door te zenden naar de verantwoordelijke van onze dienst verzendingen, die zo snel mogelijk met u contact zal opnemen.”


Naar:

“U heeft op 5 november een klacht ingediend over een levering met beschadigde zonnepanelen. We sturen uw klacht door naar onze dienst verzendingen. Hij zal zo snel mogelijk contact met u opnemen.”

Door onnodige woorden weg te halen en de zin in stukken te knippen is het een stuk beter leesbaar.

Het kan best lastig zijn om dit in een keer goed te doen. Een goede manier om dit aan te pakken is door gewoon de tekst te schrijven zoals hij in je hoofd zit. Wanneer je klaar bent ga je even wat anders doen en kom je na een uurtje weer terug. Haal dan alle overbodige woorden en zinnen weg.

 

Tip 6: Slaap er een nachtje over

In mijn vorige tip deelde ik al dat je bij het schrijven een uurtje weg kan lopen van de tekst. Hierna kan je er weer met een frisse blik naar kan kijken.

Wat (voor mij) nog beter werkt is er een nachtje over slapen. Lekker ouderwets, maar het werkt super!

Door er een wat langere tijd niet meer aan te denken zie je de tekst de volgende dag in nieuw licht (letterlijk). Hierdoor vallen fouten snel op, is het makkelijker om het geheel beter leesbaar te maken en de puntjes op de ï te zetten.

 

Uiteraard is dit per persoon verschillend. Ik ken meerdere tekstschrijvers die het liever in één keer goed willen doen. Test zelf een aantal dingen uit en kijk wat het beste voor jou werkt!

 

Bonus tip: Gebruik afbeeldingen

En als laatste heb ik nog een bonus tip. Want hoewel het gebruiken van afbeeldingen niet echt hoort bij het schrijven, is het niet onbelangrijk. Afbeeldingen trekken namelijk de aandacht. Zeker op sociale media is een afbeelding bij de post belangrijk. Wanneer je geen afbeelding gebruikt scrollen je volgers snel langs je post. Dat wil je niet! Gebruik daarom een afbeelding die goed past bij je post en die ook de aandacht trekt. Denk aan mooie kleuren, een leuke quote of foto.
 

Maar ook bij andere teksten, bijvoorbeeld blogs of website teksten, is het gebruiken van afbeeldingen belangrijk. Wanneer een lezer een tekst voor het eerst ziet, zal hij eerst alles vlug scannen. Door afbeeldingen te gebruiken die passen bij de tekst krijgt hij snel een idee of de tekst de moeite waard is of niet. Wanneer je iets over cijfers of statistieken zegt kan je ook een diagram of grafiek toevoegen. Die geven in een oogopslag weer wat je wilt zeggen.