De termen tekstschrijver en copywriter worden veel door elkaar gebruikt, terwijl er wel een verschil in zit. Dit komt omdat er veel onduidelijkheid is: wie doet nou wat? Wat is het verschil en waarom is de een duurder dan de ander? Zelfs bij de online woordenboeken gaat het nog fout. Zo noemt de Van Dale een tekstschrijver “iemand die in opdracht teksten schrijft en dat staat gelijk aan een copywriter”. Ook bij woordenboek.org stellen ze dat een tekstschrijver “iemand is die als beroep teksten schrijft voor liedjes, reclame, voorlichtingsmateriaal e.d.”, wat in principe klopt. Echter stellen ze erna dat copywriter een synoniem voor tekstschrijver is, want dan weer niet helemaal klopt. Om deze onduidelijkheid wat te verminderen heb ik deze blog geschreven. Wil je weten wat nou het verschil is, en welke je wanneer moet kiezen? Lees dan vooral verder.
Wat is het verschil tussen een tekstschrijver en een copywriter?
Om te bepalen hoe je het beste kan kiezen, moet je eerst weten wat het verschil nou eigenlijk is.
Tekstschrijver is een brede term
De term tekstschrijver is enorm breed te gebruiken. In principe schrijft een copywriter ook tekst. Maar iemand die liedjes of boeken schrijft doet dat ook. Een tekstschrijver zonder specialisme is dus erg breed inzetbaar en kan van alles betekenen. Daarom focussen de meeste tekstschrijvers zich op één of een paar specialismen. Zo kan je tekstschrijvers vinden die gespecialiseerd zijn in storytelling, boeken, podcasts, redigeren en ga zo maar door. Deze teksten zijn meestal informatief.
Wat maakt een copywriter anders?
Wat een copywriter doet is teksten (copy) schrijven met het doel om de lezer aan te zetten tot actie. Die actie kan kan zijn het doen van een aankoop, maar ook het bezoeken van een website of het aanmelden voor een nieuwsbrief. Een copywriter kan dus de tekst voor een reclamecampagne schrijven, maar ook de tekst op een website. Als het maar met aanzet tot actie.
Waarom is een copywriter duurder dan een tekstschrijver?
Zoals hierboven wordt uitgelegd komt er bij het schrijven van copy meer kijken dan bij andere soorten tekst. Er moet goed worden nagedacht over de opbouw van de tekst, de woorden die worden gebruikt en alles moet ook nog aansluiten bij de doelgroep. Daar is best wat onderzoek en nadenk werk voor nodig. Om dit goed te kunnen doen maken copywriters gebruik van verschillende formules en systemen. Het duurt best een tijdje voor iemand dit allemaal geleerd en onder de knie heeft. Om die reden is het voor mensen met een eigen bedrijf ook niet makkelijk om het snel even zelf te doen. Ze denken vaak dat een copywriter het geld niet waard is, of dat het later wel komt. Dat terwijl het resultaat van goede copy zorgt voor een grotere omzet. Al deze dingen samen zorgen voor het wat hogere (maar ook logische) prijzenkaartje.
Hoe weet je nou wat voor schrijver je nodig hebt?
Bij het zoeken naar een tekstschrijver of copywriter zijn er een aantal dingen om rekening mee te houden.
Het doel van de tekst bepaalt het soort schrijver.
Het aller belangrijkste is het doel van jouw tekst: wat wil je ermee bereiken? Wil je een professionele en foutloze tekst die jouw lezers informeert? Bijvoorbeeld social media posts zonder verkoopdoel of misschien een e-boek. Dan kan je het best een tekstschrijver zoeken. Wil je liever dat de tekst aanzet tot actie, zoals meer bezoekers naar jouw website of verkoop van een bepaald product? Dan ben je bij een copywriter aan het goede adres.
De specialisatie van de schrijver.
Het volgende wat belangrijk is, is de specialisatie van de tekstschrijver of copywriter. Zoals eerder besproken kunnen schrijvers zich specialiseren in een bepaald soort tekst. Zo kiezen tekstschrijvers voor storytelling, podcasts, boeken, etc. Maar ook copywriters kunnen zich specialiseren in bijvoorbeeld website teksten, advertenties, nieuwsbrieven, etc. Door zich bezig te houden met een paar specialisaties weten ze precies wat goed werkt en wat niet.
Kies een schrijver met een niche die aansluit bij jouw bedrijf.
Naast een specialisatie kunnen tekstschrijvers en copywriters ook kiezen voor een specifieke niche. Dit betekend dat ze schrijven over één bepaald onderwerp. Veel gekozen niches zijn technologie, welzijn & gezondheid, sport en cryptovaluta. Een niche kan van alles zijn, als het maar niet té specifiek is maar ook niet te breed. Bijvoorbeeld de niche van Blooming Copy is duurzaamheid. Door te schrijven over één specifiek onderwerp zorgen ze ervoor dat hun kennis uitgebreid en up-to-date is. Hierdoor hoef je als klant je geen zorgen te maken dat de informatie in de tekst niet klopt.
Een indrukwekkend portfolio.
Om te zien of een schrijver goed bij jouw bedrijf past zou je ook kunnen kijken naar het portfolio. Hierin staan opdrachten die zijn geschreven door de schrijver. Zo kan je zien op wat voor manier een schrijver schrijft, bijvoorbeeld heel formeel of juist informeel. De schrijfstijl moet namelijk wel passen bij jouw bedrijf. Kijk ook of de uitgevoerde opdrachten lijken op wat jij voor ogen hebt. Aansluitend op het portfolio hebben veel schrijvers een eigen blog wat een extra indruk kan geven van hun schrijfstijl.
Lees reviews.
Een beetje voor de hand liggend maar wel belangrijk: reviews. De meeste schrijvers verzamelen reviews of ervaringen van klanten met wie ze hebben samengewerkt. Zo kan jij als potentieel klant zien of de communicatie goed loopt, het werk op tijd af is en of er andere min- of pluspunten zijn. Als een bekende uit je netwerk heeft samengewerkt met een schrijver, vraag die dan om hun ervaring.
Stuur een bericht naar een aantal schrijvers.
Door een mailtje te sturen met de opdracht en misschien een aantal vragen krijg je gelijk een eerste indruk van de schrijver. Hoe snel is de reactie, klikt het goed en voldoet het aan jouw verwachtingen? Door meerdere schrijvers te berichten krijg je vanzelf een idee wat wel en niet goed bij jouw bedrijf past. Dat maakt het maken van een keuze een stuk makkelijker.
Uiteindelijk zijn alle soorten schrijvers van enorme waarde, afhankelijk van je doel. Maak eerst voor jezelf duidelijk wat voor soort tekst je wilt en wat het doel is van de tekst. Ben je opzoek naar een informerende tekst? Neem een tekstschrijver die gespecialiseerd is in het type tekst wat jij wilt hebben. Zoek je een tekst die aanzet tot actie? Dan kan je beter een copywriter inhuren. Vergelijk verschillende schrijvers en wees niet bang om een berichtje te sturen. De meeste schrijvers willen graag jouw vragen beantwoorden. En als ze zelf de opdracht niet kunnen of willen doen, kunnen ze je doorverwijzen naar een schrijver die dat wel kan.