Je hebt een eigen bedrijf en bent al een tijdje aan het twijfelen of je een copywriter wilt inhuren. Het kost best wat geld, is dat het echt waard? Kan je het niet gewoon zelf doen? Misschien heb je het zelf al geprobeerd, maar ben je tot de conclusie gekomen dat het toch niet een van jouw sterke punten is. Als je twijfelt over het inhuren van een copywriter, lees dan vooral verder. Ik vertel je alles wat je moet weten zodat jij zelf een goede keuze kan maken.
Wat voor bedrijven werken samen met copywriters?
Deze vraag is vrij simpel te beantwoorden: alle bedrijven die willen groeien en bereid zijn daarin te investeren. Misschien herken je het zelf wel: op een gegeven moment houdt een bedrijf op met groeien. De trouwe klanten blijven terug komen, maar er komen niet of nauwelijks nieuwe klanten bij. Dat is hét moment om een samenwerking aan te gaan met een copywriter.
Wat heb ik dan aan een copywriter?
Dit hangt af van wat je zelf wilt en wat jouw bedrijf nodig heeft. Een goed begin is het (her)schrijven van je website. Een website geschreven door een copywriter zorgt er voor dat mensen meer interesse krijgen in jouw bedrijf of product. Ze zullen vaker doorklikken, waardoor de kans dat ze iets kopen groter is. Als je dan ook overtuigende productbeschrijvingen laat schrijven door een copywriter, ben je helemaal niet meer te stoppen. Daarnaast kunnen de meeste copywriters zorgen dat jouw site hoger scoort in Google en sneller wordt gevonden, oftewel SEO (Search Engine Optimization). Dit zorgt voor meer bezoekers. Die bezoekers blijven langer hangen door de goede copy, en kopen vaker iets. Sneeuwbal effect dus. Zo heb je die investering snel terug verdient.
Hoe doet een copywriter dat en kan ik het niet zelf?
Om dit allemaal voor elkaar te krijgen gebruikt een copywriter schrijftechnieken en een stukje psychologie. Dit leer je niet in een dagje, maar kost veel tijd en werk. Een goede copywriter heeft dan ook een opleiding gedaan in de richting van copywriting en/of marketing. Er zijn ook veel verschillende boeken geschreven over allemaal verschillende aspecten die bij het schrijven van copy aan bod komen. Er komt dus echt wel meer bij kijken dan een stukje tekst schrijven en klaar is kees. Je kan het best zelf proberen en op die manier verbetering zien. Maar het resultaat zal niet vergelijkbaar zijn met dat van een professionele copywriter.
Ik twijfel nog een beetje..
Begrijpelijk. Gelukkig zitten er nog veel meer voordelen aan het inhuren van een copywriter. Ik som ze even voor je op:
- Een copywriter ziet jouw product vanuit een ander perspectief dan jijzelf. Daardoor ontdek je misschien nog meer positieve eigenschappen van jouw product. Ook is het lastig om zelf goede copy te schrijven over jouw product, juist omdat je er al zoveel vanaf weet. Hierdoor is de kans groot dat je belangrijke info vergeet omdat jij dat als vanzelfsprekend ziet. Ook het gebruik van vaktermen is een valkuil. Waar jij bepaalde woorden dagelijks gebruikt, zullen deze voor de meeste consumenten onbekend zijn.
- Door het schrijven van copy uit handen te geven houd jij meer tijd over voor andere dingen. Je weet als geen ander hoe kostbaar jouw tijd is. Des te beter om dat te besteden aan iets wat je wél leuk vind en waar je goed in bent.
- Spelfouten, zinnen die niet lekker lopen of grammaticale fouten zijn snel gemaakt. Dit geeft een zeer onprofessionele indruk op je klanten. Een copywriter heeft meestal een kleine obsessie met taal en voorkomt dat dit gebeurd. Door het inhuren van een copywriter weet je dus zeker dat je je daar niet meer druk om hoeft te maken.
Er is dus veel gaande achter het scherm van een copywriter. Het is even een investering, maar het kan jouw bedrijf die boost geven die je nodig hebt. Zo heb je die investering ook weer snel terugverdiend en houd jij tijd over voor de leuke dingen.